Saçta Hücresel Destek Tedavisi Mümkün Mü?

Kök hücreyi en basit şekilde; “yeni hücre tedarikçisi” olarak tanımlamak mümkündür. Kök hücre; çoğalma, kendini yenileme, farklılaşmış dokulara özgü hücreler oluşturma, zarar görmüş dokuyu tamir etme gibi eşsiz yeteneklere sahiptir. Bu nedenle tıpta pek çok hastalığın tedavisinde ve estetik amaçlı uygulamalarda kök hücreden faydalanılmaktadır.

Vücudumuz milyonlarca hücreden meydana gelir. Hastalıklar, yaşlılık, yaralanmalar nedeniyle pek çok hücre ölür ya da hasar görür. Bu durumda yeni hücrelerin üretimi ve hasta / hasar görmüş dokunun iyileşmesi için kök hücreler devreye girer.  Saç ve cildimiz için de benzer durum söz konusudur. Kök hücre tedavileri ile ciltte yaşlanma etkilerinin giderilmesi, yara izlerinin tedavisi, saç dökülmesinin durması ve saç büyümesinin teşvik edilmesinin sağlaması mümkün olmaktadır.

Saçta Kök Hücre Tedavileri

Saç tedavilerinde kullanılan farklı kök hücre uygulamaları bulunmakta. Bu tedavilerin kiminde tamamen saf kök hücreler kullanılırken, kiminde ise kök hücre oranı daha düşük olmakta. Dilerseniz kısaca onlardan bahsetmek isterim.

Laboratuar ortamında elde edilen kök hücreler ile Saç Tedavileri; Bu tedavide hastalarımızdan lokal anestezi altında saç kökü örnekleri alıyoruz ve bu örnekleri GMP sertifikalı özel laboratuarlara iletiyoruz. Laboratuarda yaklaşık 1 ay boyunca kültür ortamında kök hücreler çoğalıyor ve toplamda 100 milyon saf kök hücre elde ediliyor.  2 seansta özellikle sorunlu olan bölgelere enjekte ediyoruz.

Klinik ortamında elde edilen otolog doku tedavisi: İsmi biraz kafa karıştırıcı evet neden kısaca kök hücre tedavisi demiyoruz; çünkü otolog doku tedavisinde kök hücreler var ancak tümü kök hücreden oluşmadığı için sadece kök hücre tedavisi olarak adlandırmak çok doğru değil. Bu işlemde yine lokal anestezi altında kişiden alınan saçlı doku örnekleri özel bir cihazda işlemden geçiyor. Yaklaşık 40 dk sonra cihazdan elde edilen süspansiyonun içinde  200.000-250.000 hücre bulunur.  Bu hücrelerin sadece %2-5 ‘i kök hücrelerdir. Çoğunluğu progenitör hücre (öncü hücre) olarak adlandırılan hücrelerden ve büyüme faktörü denen proteinlerden oluşur. Bu hücrelerde sağlıklı saçlar oldukça faydalıdır. Otolog doku tedavisi genelde tek seans planlanır ve aynı gün içinde uygulanma imkanı bulunur.

Kök hücreler bazen de yağ dokusundan elde edilebilir. Bunun için hastalardan liposuction yöntemi ile bir miktar yağ dokusu alınır. Özel bir cihazdan geçirilir ve yine bir süspansiyon elde edilir. Buradaki kök hücre miktarı otolog doku tedavisinden daha fazladır ama yine %100 kök hücrelerden oluşmaz.

Farklı şekilde elde edilen ve farklı oranlarda kök hücre içeren bu tedavilerin ne zaman uygulanacağı da kilit noktalardan biridir.

Saç Ekimi Sırasında Kök Hücre Yapılması Doğru mu?

Kök hücre tedavileri tek başına uygulanabileceği gibi başka saç tedavileri ile de kombine edilebilir. En fazla bir arada kullanılan iki tedavi saç ekimi ve kök hücre tedavileridir. Saç ekimine kök hücre tedavilerinin eklenmesi elbette sonucun başarısını arttırır. Ancak saç ekimi sırasında kök hücrelerin uygulanmasını doğru bulmuyorum. Çünkü saç ekimi sırasında cilt altına sıvı enjeksiyonu yapılır (ki bu da saç köklerinin rahat alınması ve kanalların rahat açılması için gereklidir) aynı anda kök hücre uygulaması yapılırsa; kök hücrelerin saç köklerine geçişi cilt altına enjekte edilen sıvılar nedeniyle oldukça zor olacaktır. Kök hücreler bizim için çok değerlidir.  Bir tanesinin bile boşa gitmesini istemeyiz. Bu nedenle ben; tedavinin etkinliğini çok daha arttıracağı için kök hücre tedavilerinin saç ekimi sırasında değil saç ekiminden en az 3 gün sonra cilt altındaki ödem tamamen gittiğinde yapılmasını önermekteyim.