Kadınların Saçları Neden Dökülür?

Her bir saç telimizin bir ömrü vardır. Saç teli çıkmaya başladıktan sonra sırasıyla büyüme evresi, dinlenme evresi ve dökülme evresine girer.  Normal koşullarda da dökülen saç tellerinin yerine yenisi çıkar. Bu durumda günde ortalama 100 saç telinin dökülmesi doğaldır. Eğer günde 100 saç telinden fazlası dökülüyorsa buna “gerçek saç dökülmesi”  denir ve gerekli önlemlerin alınması gerekir.

Saçlarımız keratin adı verilen proteinden oluşan yapılardır. Tıbbi olarak saçların görevi baş bölgesini sıcak ya da soğuktan ya da mekanik etkilerden korumaktır. Ayrıca saçlar genel sağlığımız bozulduğunda ilk sinyal veren yapılardır.

Sağlıksız beslenme, yanlış uygulamalar, kötü alışkanlıklar, stres, düzensiz uyku gibi faktörler genel sağlığımızı nasıl olumsuz etkiliyorsa, saçlarımıza da zarar verir. Tabi ki yaşlanma da önemli bir etkendir; erkeklerin yaklaşık %50’sinde, kadınların da %20’sinde yaşlanmaya bağlı saç dökülmesi gözlemlenir.

Saç dökülmesi sanılanın aksine sadece erkeklerin problemi değildir. Saç dökülmesi şikayeti ile doktora başvuran hastaların %40’ını kadınlar oluşturmaktadır. Saç dökülmesinin en sık karşılaşılan nedenleri ise kadın ve erkeklerde farklılıklar göstermektedir. Kadınlarda saç dökülmesi şikayetine sebep olabilecek 30’dan fazla tıbbi sorun olabilir.

Kadınlarda saç dökülmesi şikayeti ile ilgili olabilecek tiroid hormonu aslında bütün metabolizmamızı etkileyebilecek bir hormondur. Tiroid hormonu seviyesindeki azalma ya da artış saç yapısının değişmesine ya da dökülmesine neden olabilmektedir. Ancak tiroid bezi hastalıklarında saç ile ilgili şikayetler çoğunlukla tek başına değildir. Kilo alımı ya da kilo kaybı, soğuk ya da sıcağa aşırı hassasiyet, kalp hızındaki değişiklikler saç ile ilgili şikayetlere sıklıkla eşlik eder.

Polikistikover sendromu (PKOS) olan kadınlarda da hormonal dengesizlikler vardır. PKOS olan kadınlarda vücudun ihtiyacından daha fazla androjen hormonu yapımı olur. Bu nedenle de genellikle yüzde ve vücudun diğer yerlerinde normalden fazla kıllanma problemi yaşanırken, saç tellerinde incelme ve dökülme problemi bazen hastayı doktora getiren tek sebep olabilmektedir.

En çok bilinen hormonal değişikliklerin yaşandığı  dönem ise hamileliktir. Bu nedenle de kadınlarda sıkça hamilelik döneminde veya hemen sonrasında saç  dökülmesi sorununa rastlanabilir. Bildiğiniz gibi kadınlarda hamilelik döneminde hormonal denge tamamen değişir ve dinamik bir süreç yaşanır. Bu nedenle de hamilelik döneminde ve hemen akabinde saç dökülmesi sıklıkla gözlemlenir. Ancak endişe edilmemelidir, hamilelik ile ilgili saç dökülme problemleri genellikle geçicidir.

Öte yandan yaşanan travmatik olaylar, stres, kullanılan bazı ilaçlar ve yapılan hatalı diyetler veya demir eksikliği anemisi gibi kansızlık problemleri de saç kayıplarının kadınlardaki en sık sebepleri arasında yer almaktadır.

Altta yatan tıbbi bir rahatsızlık olmadığı durumda ise kadınlarda gözlemlenen saç kaybının nedeninin genetik olduğu söylenebilir. Erkeklerde olduğu gibi kadınlarda da en sık rastlanan sebep genetik nedenli saç dökülmesidir. Tıpkı erkeklerde gözlendiği gibi kadınlardaki DHT hormonu (dihidrotestosteron) genetik nedenlerden dolayı saç köklerinin zayıflamasına ve nihayetinde saçların dökülmesine neden olmaktadır.