Kemoterapi Sonrasında Saçlar Ne Zaman Uzar?

Kişiler kanser tedavisi için kemoterapi aldıklarında saçlarının bir kısmını veya tamamını kaybedebilirler. Tedaviden sonra saçların yeniden uzadığını görmek gerçekten yüreklendirici olabilmekte, peki ne zaman saçlar tekrar uzar?

Kemoterapi kanser hücrelerini yok eder, ancak aynı zamanda sağlıklı hücreleri de öldürür. Bu nedenle kemoterapinin olası saç dökülmesi dahil bazı yan etkileri vardır.

Kemoterapi görenlerin çoğu saçlarının bir kısmını kaybeder. Ancak iyi haber şu ki; bu saç dökülmesi nadiren kalıcıdır ve tedavi bittikten sonra saçlar yeniden uzar.

Saçların Uzaması Ne Kadar Sürer?

Kemoterapi ilaçları vücudu tamamen terk edene kadar saçlar tekrar çıkmayabilir.

Kemoterapi; hem sağlıksız hem de  saç köklerindeki saç büyümesini destekleyen hücreler gibi sağlıklı hücreleri etkileyebilir. Bu nedenle sadece saçlar değil, kaş, kirpik ve vücudun başka yerlerindeki kıllar genellikle tedavi sırasında dökülür.

Kemoterapi başladıktan 2 hafta sonra saç dökülmesi başlar ve 1-2 ay içinde daha şiddetli hale gelir.

Saçlar;  kemoterapi biter bitmez anında uzamaya başlamaz.  Bunun nedeni kemoterapi ilaçlarının vücudu tamamen terk etmesi ve sağlıklı bölünen hücrelere saldırmayı bırakmasının zaman almasıdır.

Kemoterapi gören pek çok kişide, son tedaviden birkaç hafta sonra ince, daha çok tüy gibi saçlar çıkmaya başlar. Gerçek saç ise tedavi bittikten sonra bir veya iki ay içinde uzamaya başlayabilir.

Kemoterapi gören bazı kişilerde kalıcı saç dökülmesi yaşanabilir. Dosetaksel (Taxotere) gibi bazı ilaçlar bu etkiye sahip olabilir. Ancak kalıcı saç kaybı oranı düşüktür.

Zaman Çizelgesi

Saç büyümesi hakkında bilgi sahibi olmak, kişinin kemoterapiden sonra saçın yeniden uzamasını daha iyi takip etmesine yardımcı olabilir.

Saç büyüme döngüsüne göre saçlar ya büyüme, ya dinlenme ya da dökülme döneminde olur. Dinlenme döneminin sonunda saç dökülebilir ya da tekrar büyüme fazına geçiş yapabilir. Yani her gün belirli miktarda saç teli kaybetmek normaldir.

Kemoterapi tedavisi gören kişilerde, tedavi bitiminden sonra saçların uzama zamanı aşağıdaki gibi özetlenebilir:

• 2-3 hafta: Hafif, tüylü saç formları.
  • 1-2 ay: Daha kalın saçlar uzamaya başlar.
  • 2-3 ay: Saçlar yaklaşık 1 cm uzunluğuna ulaşır.
  • 6 ay: saçlar 5-7 cm uzunluğundadır
  • 12 ay: 10-15 cm uzunluğuna gelen saçlar fırça ile şekil verilecek hale ulaşır

Özellikle uzun saç kullanan kişilerde saçın tamamen eski haline dönmesi birkaç yıl alabilir.

Meme kanseri olan ve kemoterapi gören 1.470 kişinin katıldığı 2019 tarihli bir çalışmada çıkan sonuçlar şöyle olmuştur:

• Ankete katılanların yaklaşık% 13’ü, tedavi bitmeden saçlarının yeniden uzamaya başladığını
  • Ankete katılanların yaklaşık% 80’i, tedaviyi bıraktıktan ortalama 3,3 ay sonra saçlarının tekrar büyüdüğünü
  • Küçük bir yüzdesi ise, tedavi bittikten 6 ay sonra saçların tekrar büyümediğini söylemiştir

Saçların Görünümü ve Yapısı

Kemoterapi sonrası saçlar başlangıçta ince tüyler şeklinde uzar. Düzgün şekilde yapılaşabilir veya biçimlendirmesi zor olabilir. Çok ince olduğu için uzaktan görülmesi de zordur.

Bazı saç kökleri diğerlerinden önce aktif uzama sürecine girebilir. Bu olduğunda, tüm kafadaki saç uzunluğu farklı olur ve bu da şekillendirmeyi zorlaştırır. Yani saçlar başlarda düzensiz veya asi görünebilir.Ancak zamanla saçlar daha düzenli büyür.

Saç dokusu eskisinden farklı olabilir. Yani eskiden düz saçları olan kişilerin kemoterapi tedavisi sonrası saçları dalgalı olabilir. Hatta bazı kişilerde saçın farklı renkte büyüdüğü de gözlenmektedir.

Yine yayımlanan bir çalışmaya göre:

• Katılımcıların yaklaşık% 58’i saçlarının inceldiğini söylerken,% 32’si saçlarının değişmediğini belirtti,
  • Ankete katılanların% 63’ünde saçlar daha kalın veya daha dalgalı iken,% 25’i saç dokusunun değişmediğini söyledi,
  • Katılımcıların% 53’ünde saç rengi değişmezken,% 38’i saçlarının daha beyaz veya daha gri hale geldiğini söyledi.

Kemoterapi sonrası kimin saçının dokusunu değiştireceğini veya değişimin kalıcı olup olmayacağını tahmin etmenin bir yolu yoktur.

Hala; kemoterapiden sonra saç dokusunun neden değiştiği tam olarak anlaşılmış değil. Ancak bunun nedeninin kemoterapi tedavisinin saç köklerine ya da saç büyümesini kontrol eden genlere zarar verebildiği yönünde görüşler bulunmakta.

Kemoterapi sonrası saç büyümesini teşvik etmek için

Saçların sağlıklı uzamasına yardımcı olabilecek bazı ip uçları:

• Fırçalama ve şekillendirmeyi sınırlayın. Yeniden uzama döneminde ek saç dökülmesini önlemek için ;
    • Saçı aşırı fırçalamak veya çekmek
    • Saçı düz ütüler veya fön makinesi gibi ısıtma cihazlarıyla şekillendirmek
    • İlk birkaç ay boyamak ya da perma yaptırmaktan kaçınılmalıdır.
  • Şapka takmak ve güneş kremi sürmek, saç uzarken saç derisini ultraviyole ışınlarından koruduğu için önerilir.
  • Saç büyümesini destekleyen tedaviler yararlı olabilir. Saç mezoterapi, lokal ya da ağız yolu ile alınan destek tedaviler saçların sağlıklı büyümesine destek olabilir. Bunun için hekiminize size uygun seçenekleri sunması için danışabilirsiniz

Bunların dışında kemoterapi sırasında pek çok kişi, peruk ya da eşarp, bone gibi aksesuarları kullanarak görünümlerini destekleyebilmektedir.

FDA tarafından onaylanan ve Digni-Cap denilen “soğuk kep” uygulaması ile kemoterapi sırasında saçların dökülmesini önlemek mümkün olabilmektedir. Bu cihaz kafa derisini soğutarak kemoterapinin saç tellerine zarar vermesini önleyebilmektedir.

blank